Mit jelent az valójában, hogy online vállalkozás? Milyen típusú online vállalkozások vannak, és mit kell tudni ezekről? Összegyűjtöttem a legfontosabbakat, hogy a hozzád legjobban illőt választhasd.
Felmerülhet a kérdés, hogy mit is jelent pontosan az online vállalkozás, milyen lehetőségek állnak előtted, ha “virtuálisan” szeretnél vállalkozni.
Alapvetően 2 fő típusa van:
- Teljesen online biznisz. Erről akkor beszélünk, ha nincs telephelyed, és nem értékesítesz élőben. Gyakorlatilag minden interneten keresztül zajlik, akár úgy, hogy az ügyfeleiddel egyáltalán nem is kell találkoznod.
Példa: ha online tanfolyamokat tartasz, akkor az teljes egészében működhet virtuálisan, a reklámozástól, vevőszerzéstől kezdve az oktatásig. Nem szükséges találkoznod sem a tanulókkal. Ez a lehetőség hihetetlenül kitágítja a világot, és olyasmiket is lehetővé tesz, amit egy hagyományos munka sosem. Például nyugodtan élhetsz egy kis faluban vagy akár külföldön, nem számít, ha ott egyáltalán nincsenek munkalehetőségek, hiszen a te munkád az interneten van. Akár a Holdon és élhetnél, ha lenne ott netkapcsolat. : ) Amióta megcsináltam a vállalkozásomat, összesen 6 különböző városban éltem, többek között külföldön is. Nyugodtan válthatok, hiszen oktatni mindenhonnan tudok. Ezt nagyon nehéz lenne megtenni egy helyhez kötött vállalkozással.
Persze a teljesen online biznisz esetében is van példa rá, hogy mégis offline-ná válik, például amikor az online marketinges kimegy egy konferenciára, ahol személyesen is árulja a termékeit. Vagy amikor az online értékesítő MLM-es személyesen is értékesít a vevőinek, stb.
A másik típus:
- Részben online biznisz. Ez olyankor van, amikor pl. egy fizikálisan is létező bolt terjeszkedni szeretne. Például egy kisvárosi ajándékbolt úgy gondolja, hogy nagyobb piacra vágyik, és készít egy webáruházat: így már az egész ország a piacává válik, de még akár külföldre is értékesíthet, ha akar. Nem véletlen, hogy a nagy multiknak is van már webáruházuk. Hiszen akármilyen nagyok, nem lehetnek ott minden kis településen, így viszont bárhonnan lehet tőlük rendelni, vásárolni.
Egy helyi üzlet sokszorosára növeli a lehetőségeit, ha az online világban is jelen van, bár ezt helyesebb lenne úgy megfogalmazni, hogy ma már kötelező jelen lenni az online világban. Amelyik üzlet nincs fent a világhálón, az olyan, mintha nem is létezne.
Éppen ezért, akármilyen üzletben is gondolkodsz, muszáj, hogy online is jelen legyél. Vagyis el kell merülnöd az online marketing rejtelmeiben.
De nézzük, hogy milyen lehetőségeid vannak!
Online oktatás
Ma már rengetegen oktatnak online. Az egyik lehetőség, amikor magánórát tartasz, de nem élőben ül veled szemben a diák, hanem pl. Skype-on keresztül beszélgettek. Akár több ezer kilométer is elválaszthat titeket, de a mai modern világban a távolság már nem lehet akadály! És így előtted is sokkal több lehetőség áll, nem kell beérni a közvetlen környezeted nyújtotta lehetőségekkel.
A másik lehetőség személyes kedvencem, az online tanfolyam. Ebben az esetben a diákok online tanulnak, interneten keresztül zajlik minden. A leckék – amelyek lehetnek videósak, hanganyag formátumúak vagy írásosak – egy zárt, online oktatási felületen érhetőek el. A konzultációk is online zajlanak. Persze ha szeretnéd, élőben is találkozhatsz az ügyfeleiddel, illetve élő képzéseket is tarthatsz az online mellett.
Online értékesítés
Manapság már gyakorlatilag bármit el lehet adni online. Még ha esetleg szükség is van a személyes megtekintésre, akkor is el lehet kezdeni az értékesítést már a neten.
Egy jó példa erre a lakáseladás. Nyilván senki sem fog úgy megvásárolni egy ingatlant, hogy ne látta volna élőben. De ma már feltétlenül azzal kezdjük, hogy bemegyünk egy ingatlanirodába, hanem inkább a neten tájékozódunk. És egy ingatlan sokkal inkább felkelti a figyelmet, ha jó minőségű képek, alapos, pontos, és nem mellesleg igényesen megírt, az eladásra kínált ingatlant vonzóvá, csábítóvá tevő szöveg szerepel a hirdetésben. De akár videókat, vagy körpanorámás fotókat is fel lehet tenni. Így az ingatlant az “előmelegített”, lelkes és valóban releváns érdeklődők fogják élőben megnézni.
Mindegy, mit árulsz: meg kell tanulnod az online értékesítést.
Néhány termék értékesítése online: ha nincs túl sok terméked, akkor egy egyszerű honlapon, megrendelőlapok segítségével tudod értékesíteni a termékeidet. Ehhez még nem okvetlenül szükséges webshopot létrehoznod.
Webshop: ha sok (több tucat, de akár több száz vagy több ezer) terméket árulsz, akkor már szükséged lesz egy webshop létrehozására, mert csak így lesz meg a technikai háttér a gördülékeny értékesítéshez.
Dropshipping: ez egy szuper “olcsó” módja az online válllakozás elkezdésének, a kiskereskedő és a nagykereskedő együttműködik egymással, kölcsönös előnyre téve szert ezáltal. A kiskereskedő webshopot nyit, de nem tart árukészletet, hanem szerződést köt a nagykereskedővel, akinek a termékeit feltölti a webáruházába. Amikor a kiskereskedőtől valaki vásárol, akkor a megrendelést továbbítja a nagykereskedőnek, aki közvetlenül a vevőnek küldi el a megrendelt terméket anélkül, hogy kiderülne: a termék nem közvetlenül a kiskereskedőtől érkezett. Ez ma már egyre elterjedtebb, és nagyon megkönnyíti a kezdő kisválllakozók dolgát (de még a haladókét is), hogy nem kell saját árukészletet fenntartani, ezáltal nem áll egy vagyon olyan árukészletben, amelynek eladása bizonytalan.
Saját alkotások értékesítése
Az értékesítés speciális típusa az, amikor a saját alkotásaidat értékesíted. Ilyen például, ha kézműves vagy, esetleg író, aki saját maga szeretné marketingezni és értékesíteni a művét.
Alapvetően az szokott lenni a probléma, hogy a művészlelkektől távol áll a marketing, nem érzik testhezállónak az értékesítési feladatokat. Pedig ha sikeres vállalkozást akarsz, nem pedig meg nem értett művészként nyomorogni, akkor ideje kézbe venni a dolgokat, és megtanulni, hogyan értékesítheted, hogyan juttathatod el sikeresen az alkotásaidat minél több vevőhöz. Az élőben történő értékesítés mellett nyiss az online világ felé is!
Szolgáltatás nyújtása
Sokféle szolgáltatás van, amit online is lehet nyújtani. Ez a legegyszerűbben és legolcsóbban elkezdhető vállalkozás, legalábbis abban az esetben, ha nincs hozzá szükséged méregdrága eszközökre, vagy ha mégis, akkor már rendelkezésre állnak.
Például ma igen népszerű a virtuális asszisztencia, amelyet teljes egészében online lehet végezni. Amikor elkezdtem a MarketingMániát, eleinte még nem voltak tanfolyamaink, hanem marketingasszisztens szolgáltatást nyújtottunk kisvállalkozóknak. Az ügyfelekkel minden kommunikáció online zajlott, néhány kivételtől eltekintve, ám az esetek többségében simán megoldható volt minden az interneten keresztül kommunikálva. Milyen kiváló megoldás lehet ez azok számára, akik jobban szeretnek otthonról dolgozni, vagy esetleg olyan helyen laknak, ahol nincs sok munkalehetőség. Képzeld csak el, hogy nem kell beköltöznöd a füstös nagyvárosba, nyugodtan élhetsz vidéken, élvezheted a friss levegőt és a zöldövezet áldásait, és a kedvenc karosszékedben ülve dolgozhatsz úgy, hogy az idődet magadnak osztod be! Nos, ez nem álom, rengetegen élnek így, akik már elindították az online vállalkozásukat.
Hálózatépítés
Nem egy hagyományos vállalkozási forma, de a rend kedvéért említsük meg a hálózatépítést (MLM, network marketing) is!
Bár ez alapvetően egy személyes ismeretségeken, kapcsolati tőkén alapuló biznisz, manapság már egyre fontosabb itt is az online jelenlét. Akár az értékesítés és toborzás egésze is történhet online. Ez kimondottan jó hír azoknak, akik szívesen belevágnának egy ilyen üzletbe, de nem igazán érzik alkalmasnak magukat az élőben történő értékesítésre, “tukmálásra”. Az online világban ez sokkal finomabb módszerekkel is megvalósítható. De ha szeretsz élőben értékesíteni, akkor is jelen kell lenned a világhálón, és ehhez ismerned kell az online marketing nyújtotta lehetőségeket.
Mint láthatod, számos módja van annak, hogy belevágj egy online vállalkozásba. Találd meg a szívedhez legközelebb állót, és KEZDD EL!
INDÍTSD EL SAJÁT ONLINE VÁLLALKOZÁSODAT!
Elkészítettem számodra ezt az e-könyvet, amelyben lépésről lépésre megmutatom neked, hogyan indíthatod el a saját vállalkozásodat. Kattints a képre és kérd most:
Közgazdász, online marketing szakértő és a Hurrá Vállalkozunk alapítója vagyok. Küldetésem, hogy segítsek azoknak, akik saját online vállalkozást szeretnének indítani. Online tanfolyamokat és tudásanyagokat készítek, illetve a blogon osztok meg sok hasznos információt. Ja igen, és imádok vállalkozni! : )
Örömmel konstatáltam cikkedben, hogy az online vállalkozások között megemlítetted a Network Marketinget. Köszönet érte 🙂 . Egyetértek az általad írottakkal, bár a tukmálós értékesítést történjen az offline vagy online módon, tapasztalt hálózatépítőként elítélem, mivel egyébként sem ez a munka ebben a szakmában.
Szép estét!
Nem tudom mennyire illik ide a problémám, de most ez foglalkoztat a legjobban. Hátha tud ajánlani valami megoldást.
Szeretnék szolgáltatni tanult szakmámban. 6 órás munkahelyem van és mellette kiegészítésként csinálom, jelenleg. Nagyon sok esetben előfordult, hogy valaki előttem nem boldogult a feladattal és én oldottam meg a megrendelő(k) nagy örömére. Mégsem érzem úgy, hogy amit csinálok megbecsülést érezne és a kollégáktól is ez jön vissza. Mindamellett sok ajánlásom van. Természetesen annyi nincs és nem egyenletes, kell a reklám! Pedig van egy “mentorom” is aki sokat segít és támogat. Halkan biztat.
Másik és ez a legrosszabb, bárkivel és gyakorlatilag bármiről elbeszélgetek – ez egyébként sokszor jól is jön. Aztán valamikor elgurul a gyógyszerem… Ezért nem merek belevágni!
Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:-)
Méregzsák
Kedves Méregzsák!
A leírtak alapján minden oka megvan arra, hogy szuper, elismert szakembernek tartsa magát.
Ettől függetlenül teljesen normális, ha az ember úgy érzi, hogy nem kap elég megbecsülést, nem dicsérik elegen. Szerintem ezzel minden kisvállalkozó szembesül. Különösen, mivel sokkal hamarabb hánytorgatnak fel az emberek egy esetleges hibát, mintsem hogy megdicsérjék azt, amivel elégedettek. Ez a közösségi médiában nagyon szembetűnő. De akkor mi a megoldás?
Az ügyfeleimnél azt látom, hogy aki kimondottan kéri a vevőket, ügyfeleket, hogy írjanak véleményt, mennyire elégedettek a megvásárolt termékkel, illetve magával a szolgáltatással, azok rengeteg ajánlást, dicséretet kapnak. Aki nem kéri ezt, az nem is igazán kap, mivel viszonylag kevés elégedett vevő megy vissza csak azért, hogy írjon pár dicsérő szót. Pedig ezeket nagyon érdemes gyűjtögetni, hiszen a honlapra, referenciaként alkalmazhatók, de emellett a depisebb napokon is fel tudja dobni az embert, ha ezeket olvasgatja.
Ami pedig az elgurult gyógyszert illeti…hát az bárkivel megesik, aki tüzesebb természetű, ez ne tartsa vissza semmiképp sem, nem lehet mindenki békés és báránylelkű. 🙂
Üdvözlettel, Gömöry Kati