Hogyan lehet saját vállalkozást indítani?

Hogyan lehet saját vállalkozást indítani?

Vállalkozást tervezgetők, saját vállalkozásra vágyók gyakran teszik fel a kérdést: Hogyan indíthatok saját vállalkozást? Mi ennek a menete? Hogy működik ez az egész?

Általában sok a fehér folt, rengeteg kérdés vár válaszra. És elég, ha egy-két alapvető információ hiányzik, máris megvan az esélye annak, hogy a lelkes, vállalkozást tervezgető ember hagyja lebeszélni magát a dologról.

Pedig sokan vagyunk, akiknek egy vállalkozás jelenti életük álmát, és szomorú lenne, ha néhány fontos infó hiánya, vagy éppen egy-két pesszimista alkalmazott károgása miatt nem valósulna meg ez az álom.

Éppen ezért ebben a cikkben igyekszem alaposan és részletesen leírni, hogy milyen úton kellene végighaladnod, ha már befészkelte magát a gondolat a fejedbe, hogy vállalkozást szeretnél indítani.

Vállalkozást akarok!

Első körben már az tisztázásra szorul, hogy egyáltalán mi is az a vállalkozás? Ki számít vállalkozónak manapság? Hiszen annyiféle vállalkozónak tűnő egyént látunk, az MLM-estől kezdve a Facebookon, Vaterán ügyeskedőkön át a számlát adni “elfelejtő”, feketéző szakemberekig.

Vállalkozónak az számít, aki valamilyen egyéni vagy társas vállalkozással rendelkezik, a tevékenységét pedig legálisan űzi.

Én ezen a weboldalon csak ilyen vállalkozások működtetéséhez adok tanácsokat, aki mást szeretne, az nem jó helyen jár. 🙂 Lehetsz egyéni vállalkozó, de lehet Bt-d, Kft-d is (meg még van pár olyan cégforma, ami nem annyira elterjedt, pl. alapítványt vagy egyesületet és létre lehet hozni, de ez már speciális terület; vagy ott vannak a részvénytársaságok, de kezdőként nyilván nem azt fogsz alapítani, stb.)

Vállalkozóként nem fizetésed van, hanem bevételed, amelyről számlát adsz.
Vállalkozóként rajtad múlik, hogy mennyit keresel, ami az egyik oldalról áldás, hiszen nincsenek határok, másrészt viszont nehéz, mert pl. ha megbetegszel és nem tudsz úgy dolgozni, akkor nincs annyi bevételed. Itt nincs az, hogy hó elején ott van a számládon a biztos fizetés; sok embernek ez nem felel meg, így nekik nem való a vállalkozósdi.

Hosszasan írhatnék most az alkalmazotti és vállalkozói lét közötti különbségekről (fogok is majd), de most nem részletezném jobban. Az a lényeg, hogy vállalkozónak lenni különleges életforma, amihez a megfelelő személyiség szükséges.

Ha képes vagy kőkeményen dolgozni, akár kétszer-háromszor-többször annyit, mint egy alkalmazott, ha képes vagy minden tudásodat, szorgalmadat, kitartásodat és szenvedélyedet belefektetni a munkába, akkor érdemes vállalkozónak lenned.

Ha nem szeretsz önállóan dönteni, ha elvagy egy langymeleg munkahelyen, ahol az idődért fizetnek, a nap részében esetleg nem is kell csinálni semmit, de a “biztos fizetés” ott van a számládon minden ötödikén, és nem vágysz ennél többre – akkor nem feltétlenül kéne vállalkozónak lenned.

Ha úgy döntöttél, hogy igenis neked való a vállalkozói lét, haladjunk tovább!

Mire vállalkozzak?

Jaj, mennyi ilyen kérdést olvasok a neten: Milyen vállalkozást érdemes indítani? Szerintetek megéri XYZ vállalkozásba belefogni? Van X millió forintom, milyen vállalkozást indítsak?

És ilyenkor persze mindig érkeznek is az okos válaszok, miszerint manapság semmilyen vállalkozásba nem érdemes belevágni!

Ezeket a válaszokat szerintem kivétel nélkül alkalmazottak írják, akik még életükben nem próbáltak vállalkozni, csak esetleg láttak a környezetükben 1-2 rossz példát (ami mellett van 1000 jó példa, csak az nem olyan feltűnő), és abból kiindulva levonták a megdönthetetlen következtetést.

Manapság már nem olyan szörnyű a helyzet a munkaerőpiacon, mint amikor én elkezdtem a vállalkozást, de azért még ma is szilárdan állítom: még mindig a vállalkozásindítás éri meg a legjobban. Csak persze nagyon nem mindegy, mit és hogyan. Mert látunk kínlódó és csődbe menő vállalkozásokat, és látunk üstökösként felemelkedő, hasító vállalkozásokat, de ahhoz, hogy az utóbbi csoportba tartozzunk, tenni is kell.

Nem, nem áltatlak azzal, hogy könnyű lesz és semmit sem kell tenned érte. Ha ilyesmire vágysz, csukd be ezt az oldalt és menj lottózni.

Lesz munka elég, keményen kell dolgozni, de megéri!

Szóval, mire is kellene vállalkoznod? Először is: Hogyan mondhatná meg neked bárki az interneten, hogy mire vállalkozz? Egyrészt ha lenne tuti recept, akkor azt megtartaná magának, másrészt honnan is tudhatná egy idegen, hogy te mihez értesz és mihez van kedved, tehetséged, affinitásod?

Hogy mire vállalkozz? Erről nem a rokonokat és barátokat kell kérdezgetni.

Hanem:

– fel kell mérni, hogy mi az, amire képes vagy, mit tanultál, milyen végzettséged van, MIHEZ ÉRTESZ, mihez van tehetséged, mivel foglalkoznál szívesen; akár egy szép hosszú listát is írhatsz erről!
– és utána PIACKUTATÁST kell végezni, hogy amit elképzeltél, arra van-e igény, milyen szereplők vannak már a piacon, van-e még értelme belépni a piacra. Ha az egyik ötleted nem bizonyul jónak, semmi gond, jöhet a következő!

Amíg ez nincs meg, addig semmibe se kezdj bele!

Hogyan könyveljek magamnak?

Röviden és velősen: SEHOGY.

Keress egy jó könyvelőt, aki ezt megcsinálja neked. Figyelj, ha a vállalkozás nem fogja tudni kitermelni azt a pár ezer forintot, amibe a könyvelő kerül, akkor el se kezdd! Ezen nem szabad spórolni, mert komoly anyagi kár érhet. Egy egyéni vállalkozó már havi 5000 Ft-ért talál könyvelőt, ami igazán nem egy tétel azért, hogy rendben legyen a könyvelésed, és nyugodtan alhass éjjel.

Milyen adózást, cégformát válasszak?

A könyvelő ebben is segíteni fog: bár általános tanácsot lehet adni, de minden egyes vállalkozó helyzete speciális, ezért személyre szabott tanács szükséges.

Kezdőknek azt szoktam javasolni, hogy egyéni vállalkozással indítsanak, ez a legegyszerűbb: ingyenesen elindítható, bármikor megszüntethető vagy szüneteltethető, ezzel szemben a társas vállalkozások létrehozása már drágább, ügyvédet igényel, a megszüntetésük pedig nehéz. Addig tehát, amíg nem indul be a vállalkozásod, felesleges “menőzésből” rögtön társas vállalkozást létrehozni.

Azt is javasolni szoktam, hogy “biztonsági játékként” érdemes munka mellett elindítanod a vállalkozást, hogy ne legyen rajtad az “úristen, mindenáron meg kell élnem a vállalkozásomból” kényszere. Persze ha több évre elegendő megtakarítással rendelkezel, akkor nem szóltam egy szót sem, de ha pl. úgy vagy mint én, aki alkalmazottként hónapról hónapra éltem és nulla megtakarítással rendelkeztem, akkor hatalmas könnyebbséget jelent, hogy ott van a “biztos” fizetés, és mellette szépen építhető a vállalkozás. Aztán egyszer úgyis elérkezel arra a pontra, amikor döntened kell: beugrasz a mélyvízbe és rábízod magad a vállalkozásodra és az abból származó bevételre, vagy maradsz biztonsági játékos, de ezzel beszűkíted a lehetőségeidet a terjeszkedésre. Egyébként az adózás szempontjából sem mindegy, hogy főállású vállalkozó vagy, illetve munka mellett vállalkozol.

KATA vagy nem KATA? Sokan választják a Katát, ami a legkedvezőbb adózási forma jelenleg, de nem biztos, hogy neked is ez az előnyös, mert igaz ugyan, hogy itt a legalacsonyabb az adó összege, viszont nem lehet költséget elszámolni – ezért mondom, hogy egyeztess könyvelővel, hogy neked melyik lenne a legjobb megoldás.

Megéri-e anyagilag?

A piackutatás után a következő fontos lépés, hogy felmérd: anyagilag megéri-e azzal foglalkozni, amivel szeretnél.
Vagyis fel kell mérned az alábbiakat:
– Mennyit akarsz keresni a vállalkozásoddal?
Az is egy cél, hogy “szeretnék belőle megélni”, de mit jelent ez nálad? Nem árt számszerűsíteni a dolgokat, mert enélkül nem lehet tervezni.
Fontos az is, hogy reális elképzelésed legyen, és számolj a növekedéssel is. Ne akarj 5 perc alatt meggazdagodni, de a túlzott szerénység sem jó, merj nagyot álmodni! vállalkozóként egy alkalmazotti fizetés többszörösét meg lehet keresni, ez egy teljesen normális elképzelés.
– Mennyi terméket / szolgáltatást kell ehhez értékesíteni?
– Reálisan lehetséges ez egyáltalán?
Itt nagy hasznát fogod venni az általános iskola alsó tagozatában megszerzett matektudásnak, amit a vállalkozói lét során aktívan érdemes is használni. A számításból sosem hagyd ki: az adókat, a bekerülési költségeket, a reklámköltségeket és minden olyan kiadást, ami a hasznot csökkentheti. A piac méretét is figyelembe kell venned, mert pl. egy fodrász Budapesten bátran tervezhet napi 5 frizura elkészítésével, de egy pici 300 fős faluban ez már nem biztos, hogy reális elképzelés.

Papírozás, ügyintézés…

Ebben a könyvelő segíteni fog neked, lépésről lépésre elmondja, hogy a vállalkozás elindításához mit milyen sorrendben kell csinálnod, ill. lesz amit ő fog neked elintézni.
Egyéni vállalkozás esetén 1-2 nap alatt elintézhető minden, társas vállalkozásnál már hosszadalmasabb, mert akkor már ügyvéd is szükséges, a bejegyzés sem azonnal történik meg.

A “Mennyibe kerül a vállalkozói igazolvány?” c. mítoszt itt szeretném eloszlatni: habár létezik az úgynevezett vállalkozói igazolvány, annak kiváltása nem kötelező. A legutóbbi infóm szerint 10.000 Ft-ba került a kiváltása, de én nem ismerek olyan élő embert, aki ezt megtette volna 🙂
Minek, nem kell sehova, nincs számottevő funkciója.

Az egyéni vállalkozás elindítása ingyenes, a társas vállalkozásoknál az ügyvédet, az illetéket
ill. az indításhoz kötelező összeget (pl. Kft-nél 3 millió Ft) kell kifizetni.

Illetve van még egy összeg, ami nélkül nem indulhatsz el, ez pedig a kamarai díj, ami évente 5000 Ft. Amíg ezt nem fizetted be, addig nem vállalkozhatsz.

Miután elindult a vállalkozás, eltérő, hogy kinek mennyi papírmunkára lesz szüksége; a könyvelést optimális esetben a könyvelőd végzi, neked leginkább “csak” dolgozni, adót fizetni és számlázni kell.

Hurrá, vállalkozunk!

Azonban ez még nem minden. Ahhoz, hogy manapság sikeres legyen egy
vállalkozás, szükség van arra is, hogy érts a MARKETINGHEZ.

A Facebookos reklámjaink alatt időnként kommentelni szokott egy-egy agyament, aki odaírja, hogy ez “átb…ás”, “kamu” stb. Nem tudom, az ilyen ember mit érezhet, de aki kicsit is ép ésszel és reálisan látja a világot, az észreveheti, hogy mindenhol reklámok vesznek körül bennünket, hatalmas a reklámzaj. Úgy érezheti magát az ember, mint amikor kimegy a piacra, és egyszerre ezernyi kofa próbálja neki a másikat túlharsogva eladni a portékáját. És igen, legtöbbször arra figyelünk oda, aki hangosan kiabál,
nem pedig arra, aki szerényen meghúzódik a sarokban.

A jó bornak is kell a cégér. Meg kell tanulnod az eladás művészetét, vagyis a marketinget. Enélkül ma már nem létezik sikeres cég. Online legalábbis egész biztosan nem. Ha ugyanis online próbálsz eladni, akkor már nem működik a nálunk, Magyarországon annyira megszokott “uram-bátyám” rendszer, hanem igenis jól kell marketingezni.

Az online marketing ma már igen összetett tudomány, és ha kiszervezed részben vagy egészben, akkor is érdemes tájékozódni, mi hogyan működik, hogy egyáltalán tudd, milyen szolgáltatást érdemes igénybe venned. Az utóbbi években egyre nőtt azoknak a tudatos cégeknek a száma, akik nem sajnálják a pénzt a tanulásra, és profi marketingjük van. Így ma már, ha valaki be akar lépni a piacra, tetszik vagy sem, tanulnia kell a marketinget. A jó hír az, hogy ez élvezetes és izgalmas. 🙂

Ha végigolvastad ezt a cikket, és még mindig vállalkozni szeretnél, akkor nagyon örülök neked – biztos vagyok benne, hogy hamarosan te is boldog kisvállalkozó leszel!

Maradtak kérdéseid? Tedd fel őket kommentben, válaszolok rájuk!

Készítettem egy teljesen ingyenes, 2 hónapos e-mail tanfolyamot, amelyben
bevezetlek a vállalkozásindítás rejtélyeibe. Lesz szó sok mindenről:
piackutatás, tervezés, adózás, és persze sok-sok marketing!

Kattints ide és kérd most az ingyenes tanfolyamot, hasznos lesz, ígérem! >>>

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.