Mi kell ahhoz, hogy vállalkozást indíts?

Mi kell ahhoz, hogy vállalkozást indíts?

Szoktam nézegetni a Gyakori Kérdések nevű oldal Saját vállalkozás rovatát, ahol szinte naponta teszik fel a kérdést: Van x millió forintom, milyen vállalkozást indítsak?

Én ilyenkor legszívesebben azt mondanám a kérdezőnek: 

SEMMILYET! 

Addig semmilyet, amíg nincs a birtokodban semmiféle tudás, ami egy vállalkozás indításához szükséges.

Ahhoz ugyanis, hogy vállalkozást indíts, elsősorban nem tőkére lesz szükséged, bármilyen furcsán is hangzik ez.

Persze nyilván az sem mindegy, hogy MILYEN vállalkozásról beszélünk, mert ha például egy Mercedes kereskedést szeretnél nyitni, akkor szükséged lesz tőkére, nem is kevésre, ez tiszta sor. De számtalan olyan vállalkozás van, amelynek elindításához nem a kezdőtőke a legfontosabb dolog, illetve másik oldalról megközelítve a kérdést: bármilyen vállalkozást is akarsz indítani, nem fogod megúszni, hogy ne tájékozódj alaposan azokban a témákban, amelyeket most felsorolok. Vagyis persze enélkül is bele lehet vágni, csak aztán ne csodálkozz, ha jó nagy bukta lesz a vége.

Tehát mi minden szükséges ahhoz, hogy ma Magyarországon egy jól működő, hasznot hozó vállalkozást tudj indítani? Íme:

1. Egy alapos piackutatás

Enélkül ne vágj bele semmibe!

Lehet, hogy kitaláltál valamit, ami jó ötletnek tűnik, nincs is még ilyen a piacon (megjegyzem: talán nem is véletlenül…), teljesen beleszerettél a dologba. A környezetedben is azt mondja mindenki, hogy húúú, milyen szuper ötlet, ez biztosan menni fog. Aztán belekezdesz, és azt látod, hogy a világ valahogy mintha nem értené, hogy milyen szuper is az ötleted… Nem vásárolnak.

Pár éve megkeresett engem egy vállalkozó. Volt egy ötlete, amelyre alapozva vállalkozást indított. Gyönyörű honlap, a legmenőbb grafikussal megterveztetett arculat, szépen és ügyesen kezelt Facebook oldal… Mégsem ment az üzlet. Ráadásul az illető azt mondta, hogy már több marketingeshez is fordult, de nem tudtak neki segíteni. Sajnos az van, hogy egy pocsék ötletet még a legjobb marketing sem fog megmenteni. Itt például az volt a probléma, hogy az egész vállalkozás egy olyan szokásra épített, ami külföldön elterjedt (leginkább Amerikában), itt viszont szinte senki nem ismeri, ezáltal a termékekre sem mutatkozott igény. Itt egy jó példa arra, hogy a rengeteg beleölt pénz sem fog megmenteni egy olyan ötletet, ami eleve halálra van ítélve.

Persze, van példa arra is, hogy valaki egy teljesen új, addig nem létező terméket, szolgáltatást vezet be a piacra, és az üt, mint az ipari áram, és az emberek viszik, mint a cukrot. Azonban itt is érvényes az, hogy valamilyen létező igényt kell kielégítenie a terméknek. Ha nincs igény vagy probléma, a termék nem fog kelleni. Tehát: piackutatás nélkül egy lépést se!

2. Adózási ismeretek és egy jó könyvelő

Nem, szó sincs arról, hogy könyvelővé vagy adótanácsadóvá kellene válnod (hacsak nem pont ezen a vonalon akarsz vállalkozást indítani). De a vállalkozásodhoz szükséged lesz egy jó könyvelőre, akivel közösen ki tudjátok találni, hogy milyen adózási forma lesz a legmegfelelőbb a vállalkozásodnak, aki részletesen, érthetően elmagyarázza, hogy mire figyelj oda, mit mikor kell fizetni, figyelmeztet a határidőkre, megoldja a problémáidat, segít, tanácsot ad.

Egy jó könyvelő valóságos áldás lehet a vállalkozásod számára, míg egy rossz könyvelő a bukásba döntheti a cégedet. Nem kell semmilyen szabálytalanságot elkövetned, elég, ha a könyvelőd magasról tesz az érdekeidre. Én például remekül befürödtem a legelső könyvelőmmel. Amikor elkezdtem a vállalkozást, akkor még csak munka mellett csináltam, és elég kevés bevételem volt (akkor még nem marketinggel foglalkoztam), így a hagyományos adózást választottam. Aztán amikor főállású vállalkozó lettem, már sokkal jobban megérte volna a KATA adózás, ám erről a könyvelőm elfelejtett értesíteni. Egy teljesen random vállalkozó ismerősöm kérdezte meg, hogy miért nem vagyok katás, és amikor megkérdeztem a könyvelőt erről, csak lazán ennyit mondott: ja, persze hogy lehet. Végül is lazán csak pár százezer forint kárt okozott nekem, de hát mit számított neki, nem őt érte kár, hanem engem.

Éppen ezért nagyon-nagyon fontos, hogy jó könyvelőt válassz, kérd ki a vállalkozó ismerőseid véleményét, ilyenkor sokat számít a referencia (bár hozzátenném, hogy én később éppen netről találtam könyvelőt, akit egyáltalán nem is ismertem, de maradéktalanul meg vagyok vele elégedve).

Tudom, hogy a kezdő vállalkozóknak rengeteg kérdésük van adózéssal kapcsolatban, amit még jóval a vállalkozásindítás előtt fel szeretnének tenni. Éppen ezért szoktak Facebook csoportokban, neten itt-ott kérdezősködni, de sajnos ez nem egy tuti megoldás, mert rengeteg a fals vagy egymásnak ellentmondó információ, illetve ami az egyik ember esetében igaz, az a másik esetében nem feltétlenül. Sok minden befolyással van az adózásra (pl. gyesen vagy, diák vagy, stb.). MINDENKÉPPEN könyvelővel érdemes beszélni, kérni egy konzultációt, amikor csakis rád és a vállalkozásodra szabva kapod a tanácsokat. Ha már épp az indulás küszöbén vagy, akkor a kiválasztott könyvelő valószínűleg nem fog külön díjat kérni azért, hogy elmondja neked ezeket a dolgokat, ha vele könyveltetsz utána.

3. Marketingismeretek

Alapvető marketingismeretekre akkor is szükséged lesz, ha igazából nem is akarod saját magad végezni a marketinget, hanem inkább kiszerveznéd azt.

Sok marketinges tanítja azt, hogy az a legjobb, ha te magad végzed a marketinget, és sok vállalkozó berzenkedik ez ellen, hiszen iszonyúan idő- és energiaigényes a dolog. Kezdő vállalkozóként mindenképpen azt javaslom, hogy merülj el a marketing rejtelmeiben, hogy értsd az alapokat, értsd azt, hogy mi miért történik, mit kell és mit nem szabad csinálni, ismerd a reklámozási lehetőségeket. Ha már minden területet megfelelően átlátsz, és persze pénzed is van rá, akkor már lehet gondolkodni a kiszervezésen. Hiszen például:

  • Minek szenvednél te a blogbejegyzések írásával, ha egyszer utálsz írni, és órákba telik kiizzadni magadból pár épkézláb mondatot? Ezalatt számos hasznosabb dologgal tudnál foglalkozni. Szervezd ki, problem solved.
  • Miért szöszölnél te magad a linképítéssel, számos erre specializálódott cég van, szervezd ki.
  • Miért töltenél hónapokat az AdWords megtanulásával, amikor állati nehéz, inkább bízd egy cégre, amelyik nem fog feleslegesen kidobálni az ablakon százezreket, hanem egyből jól csinálja.

Stb.

Jaa, hogy esetleg nem is értettél mindent a fentiek közül? Na, látod. Először ismerd meg a marketing alapjait, mert enélkül nem fog jól működni a vállalkozásod. Ha kiszervezed a részfeladatokat, akkor is tudnod kell, hogy mi az, amit kiszervezel, mit vársz el az alvállalkozótól, milyen eredményekre számíthatsz.

Rengeteg marketinges tudásanyag van, és kezdőként lehet, hogy ezeket nem engedheted meg magadnak. Ez ismerős, amikor kezdő voltam, nekem sem volt pénzem semmire, de mindent elkövettem:

  • feliratkoztam minden létező hírlevélre, blogokat olvastam (sok olyan marketinges cég van, amelyiknek a fizetős anyagai alig valamivel tartalmaznak többet, mint az ingyenes blog), letöltöttem mindenféle ingyenes anyagot,
  • beiratkoztam a Corvinus Egyetem könyvtárába, ahol minden olyan marketingkönyv megvan, amit érdemes elolvasni,
  • rengeteget olvastam, tanultam, kérdezősködtem Facebook csoportokban.

Persze, sokkal jobb és könnyebb, ha levágod ezeket a felesleges köröket, és egyből tudásanyagból tanulsz, ahol össze van gyűjtve minden. De ha ezt még nem teheted meg, akkor a fenti módszer is megoldás lehet, csak sokkal-sokkal időigényesebb.

A lényeg: akárhogyan is, de TANULJ MARKETINGET!

4. Pénz?

Most akkor kell pénz a vállalkozás elindításához vagy nem?

Valamennyi pénzre szükséged lesz, ez kétségtelen. Még ha a legminimálisabb összegből elindítható, mondjuk online vállalkozást hozod létre, akkor is lesznek alap költségeid (pl. könyvelő, számlázó program vagy kézi számlatömb, honlap – még ha te magad csinálod, akkor is érdemes beruházni egy domainnévre és egy tárhelyre stb.). Ha termékeket szeretnél árulni, akkor nyilván azoknak a beszerzése sincs ingyen.

De mi az a dolog, amire MINDENKÉPPEN kell majd költened? Mi az a dolog, amire a LEGTÖBB pénzt költeném, ha egy teljesen kezdő vállalkozó lennék, aki 2 perce hozta létre a még teljesen ismeretlen vállalkozását?

Talán már kitaláltad. Igen: REKLÁMRA. Mert abból fognak jönni a vevők.

Azonban nem kell megijedni és arra gondolni, hogy húúú, biztos százezrek kellenek ehhez. Nem, nem kellenek, ugyanis a reklámozást úgy is meg lehet oldani, hogy kevés pénzzel kezded el, és folyamatosan érkezik annyi bevétel, amely “megfinanszírozza” a reklámozást. De ez már másik téma… És vannak ingyenes módok is a reklámozásra, erre szintén ugyanaz jellemző, ami a fentebb említett tanulásra: ingyen is lehet, csak az sokkal több időt és energiát igényel.

Ezek voltak a legeslegfontosabb dolgok, amelyek nélkül nem szabad belevágni egy kisvállalkozás elindításába – persze tudnék még sorolni fontos dolgokat, de tényleg ezek a leglényegesebbek.

Ha van kérdésed a témával kapcsolatosan, nyugodtan tedd fel kommentben!

Közgazdász, online marketing szakértő, a MarketingMánia és a Hurrá Vállalkozunk alapítója.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.