Milyen a jó vállalkozási ötlet?

Milyen a jó vállalkozási ötlet?

AZ EMBER TÖBBFÉLEKÉPPEN VÁLHAT VÁLLALKOZÓVÁ:

1. A kényszervállalkozó – amikor bármilyen okból az ember rákényszerül arra, hogy vállalkozzon. Például adott helyen nincs semmilyen álláslehetőség, megoldás: az illető vállalkozást indít. Vagy amikor egy adott szakma műveléséhez ha akarod, ha nem, muszáj vállalkozást indítani, de csak “papíron” leszel vállalkozó, valójában inkább alkalmazotti jellegű munkáról van szó.

2. Amikor az ember bizonyos pénzösszeghez jut, és úgy véli, az lesz a legjobb módja a pénz befektetésének, ha elindít valamilyen vállalkozást. Sok esetben viszont fogalma sincs arról, hogy mihez kezdjen, ilyenkor születnek a Gyakorikérdések.hu oldalon a “Van X millió forintom, milyen vállalkozást indítsak?” jellegű kérdések.

3. Az ember vállalkozó akar lenni, és egyszer csak jön az isteni sugallat: rájön arra, hogy pontosan mivel is akar majd foglalkozni. Én is így voltam ezzel. Majdnem 10 évig csak vágyakoztam arra, hogy vállalkozó lehessek, ez alatt eszméletlen mennyiségű vállalkozási ötletem volt, csak éppen a pénz hiányzott a megvalósításhoz. Végül az online vállalkozások világában kötöttem ki, és végre azzal foglalkozom, amit szeretek. Azonban mindenkinek meg kell találnia a maga helyét, és azt, amihez igazán ért, és amivel szívesen foglalkozik. Na és persze, amire igény is van.

4. Van az ember életében egy “szerelem”, amely szerencsés esetben eljut oda, hogy vállalkozást lehet rá alapítani. Például az írni szerető sikeres író vállalkozást hoz létre, a festőművész online értékesíti a képeit és festőtanfolyamokat tart, a cicaimádó kennelt alapít/webshopot nyit, stb.

Ha végignézed ezeket a pontokat, észreveheted, hogy az emberek 2 csoportba sorolhatók:

– aki pontosan tudja/már adott, hogy mivel akar foglalkozni,
– akinek még halvány lila gőze sincs róla.

Akármelyik kategóriába is tartozol, vállalkozásindítás előtt nem árt utánanézni, hogy van-e igény arra az ötletre, amit kitaláltál.
Pontosabban: van-e rá akkora igény, hogy egy profitábilis vállalkozást lehessen az ötletedre alapozni, urambocsá’ jól meg is lehessen élni belőle.

Sokféle elképzelés lehet egy vállalkozással kapcsolatban, mindenkinek más célja, álma van:

– A 20 éves fiatal start-upot akar, és meg van róla győződve, hogy 25 éves korára gazdagabb lesz, mint Mark Zuckerberg.
– Aztán vannak az olyanok, mint én: amikor elkezdtem vállalkozni, azt mondtam, hogy ha ezzel sikerül annyit megkeresni, mint alkalmazottként (hát ez nem volt nehéz, mert nem kerestem valami sokat), akkor már én leszek a világ legboldogabb embere. Hiszen akkor abból fogok élni, amit imádok csinálni, hát létezik ennél nagyobb öröm? És bizony el kellett telnie némi időnek, mire annyira megváltozott a gondolkodásmódom, hogy felfogtam: ennél sokkal magasabbra is lehet tekinteni.
– És persze olyanok is vannak, akik nem akarják megváltani a világot, hanem megelégszenek azzal is, ha mondjuk az alkalmazotti fizetésük mellé némi plusz pénzt tudnak szerezni a vállalkozásukkal, esetleg mellékállásban, esetleg nem többet, mint havi pár tízezer forint – hiszen ennyivel is előrébb vagyunk, pár plusz dolgot megengedhet magának az ember belőle. Tipikusan ilyenek a kisgyerekkel otthon lévő anyukák, akik szeretnének valami hasznosat csinálni, de teljes munkaidőben nem tudnának egy vállalkozással foglalkozni.

Azért érdemes elkülöníteni ezeket a csoportokat, mert nem mindegy, mennyit akarsz keresni, hiszen ettől függ, hogy mibe érdemes belekezdeni.
Van, ami nyilvánvaló: pl. ha havonta el tudsz készíteni 10 db karkötőt, de többre nincs időd, akkor azzal szerezhetsz némi plusz jövedelmet, de világcéget nem valószínű, hogy építeni tudsz rá. 🙂

És akkor el is jutottunk ahhoz a ponthoz, ami miatt a cikk megszületett:

MILYEN A JÓ VÁLLALKOZÁSI ÖTLET?

Egy sikeres céget vezető vállalkozó ismerősöm mindig ezeket mondta:

– Olyasmivel kell foglalkozni, ami még nincs a piacon.
– Mindig több lábon kell állni, folyamatosan keresni kell az új lehetőségeket.

Az első mondatával nem teljesen értek egyet. Persze értem, hogy miért mondta: ő például az elsők között hozott be az országba egy olyan tüzelőanyagot, ami addig nem igazán létezett itt, és jól meg is gazdagodott belőle. Azonban attól, hogy valami “még nem létezik”, nem biztos, hogy igény is van rá, vagy hogy egyáltalán léteznie kellene.

Például árulhatok neonzöld színű, lila pöttyös bokazoknit férfiaknak, ilyen biztosan nincs még, de az is tuti, hogy senkinek sem fog kelleni és rám rohad a készlet. 🙂

Egy terméknek vagy szolgáltatásnak egy valós, létező problémára kell megoldást nyújtania, vagy egyszerűen csak fel kell ébresztenie az igényt az emberekben a vásárlásra, általában azzal, hogy egy ideális élet elérésének eszközeként tüntetjük fel az adott dolgot. Ha ez nincs, akkor a termék senkinek sem fog kelleni.

Azt is érdemes végiggondolni, hogy egy telített piacra borzasztó nehéz belépni, és az, hogy “mindenki azt csinálja”, még nem jelenti azt, hogy az adott dolog működik is.
Lehet, hogy minden második üzletben turkáló nyílik, de ez még nem feltétlenül jelent garanciát arra, hogy ha te nyitsz egy 21. üzletet a már meglévő 20 másik mellé, akkor kiválóan fog működni. Ha egy új cég lép be egy már amúgy is agyontelített piacra, akkor nemcsak a meglévő cégek fognak morogni rád, hanem a vevőket sem fogja érdekelni egy századik ugyanolyan cég. Valamivel ki kell emelkedni a mezőnyből, ha azt akarod, hogy felfigyeljenek rád.

Visszatérve az előző 2 gondolatra, a másodikkal viszont nagyon is egyet tudok érteni: mindig több lábon kell állni, folyamatosan keresni kell az új lehetőségeket. Sohasem tudhatod, meddig tart egy adott termék sikere.

Például pár évtizede milyen jól meg lehetett élni egy videótékából, igaz? Mostanra már egyet sem találsz, mert már senki sem néz videókazettán filmet. Hasonló sorsra jutottak a pár éve még létező netkávézók: minek kellene netkávézó, amikor mindenkinek a kezéhez van nőve az okostelefonja, és azon netezik?

Egy másik példa is eszembe jutott: amikor bejöttek a mobiltelefonok, talán te is emlékszel, hogy a régi Nokia 3210, 3310-es telefonokhoz milyen iszonyatos mennyiségben lehetett előlapokat kapni. Mindenütt árulták ezeket ezerféle színben és mintával. Csakhogy hihetetlen sebességgel jelentek meg újabb és újabb mobilok, és már senkinek sem kellettek ezek az előlapok, amelyek így iszonyatos mennyiségben maradtak a kereskedők nyakán. Később már egyetlen típushoz sem láttam ekkora választékot, nyilván a gyártók, forgalmazók is rájöttek arra, hogy milyen hibát követtek el.

De még ezernyi más oka is lehet annak, hogy egy üzlet már nem muzsikál úgy többé, mint régen, és igen: ehhez sokszor hozzájárul az is, hogy rengetegen belépnek a piacra és a bevételek szétforgácsolódnak. Úgyhogy állandóan keresni kell az újabb és újabb lehetőségeket.

Ha van valamilyen vállalkozási ötleted, írd fel magadnak! Legjobb, ha egy helyre írod őket, például egy füzetbe. Akkor is írd fel, ha elsőre hülyeségnek tűnik, vagy éppen megvalósíthatatlannak. Időről időre vedd elő, nézd át – ki tudja, talán valamelyik ötlet éppen megérik annyira menet közben, hogy belevághatsz a megvalósításba. Ha azonban nem írod fel, akkor lehet, hogy el fogod felejteni – kár lenne érte.

Azt pedig ne feledd el, hogy minél előbb valósítod meg az ötletedet, annál hamarabb lesz belőled boldog kisvállalkozó! Az élet rövid, halogatni nem érdemes semmit, úgyhogy vágj bele minél hamarabb!

Készítettem egy teljesen ingyenes, 2 hónapos e-mail tanfolyamot, amelyben bevezetlek a vállalkozásindítás rejtélyeibe. Lesz szó sok mindenről: piackutatás, tervezés, adózás, és persze sok-sok marketing!

Kattints ide és kérd most az ingyenes tanfolyamot, hasznos lesz, ígérem! >>>

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.