Vállalkozásindítás tipikus hibái 1: Beleszeretni egy nem működő ötletbe

Vállalkozásindítás tipikus hibái 1: Beleszeretni egy nem működő ötletbe

Vállalkozás indításánál nagyon sokan követnek el bizonyos hibákat. Ezeket gyűjtöm össze, és néhány bejegyzésen keresztül megmutatom neked, hogy mit érdemes elkerülnöd.

Az első tipikus hiba: Beleszeretni egy nem működő ötletbe.

Jó néhány példát láttam már, hogy valaki beleszeretett egy szerinte kiváló üzleti  ötletbe, majd hónapokig, évekig próbálkozott, gyűrte, miközben folyamatosan abban reménykedett, hogy végre eljön a nagy áttörés. De az nem akart megérkezni.

De hát honnan lehetne tudni, hogy melyik üzleti ötlet fog beválni? És honnan lehet tudni, hogy valami nem működőképes, mikor kell beletörődni abba, hogy ez bizony tévút volt, és abbahagyni?

Nehéz kérdések, de azért nem megválaszolhatatlanok:

  • Erre való a piackutatás, amellyel előzetesen fel tudod mérni, hogy mekkora igény, kereslet mutatkozik a termékedre, szolgáltatásodra. 
  • Próbáld ki először kicsiben! Ha azt látod, hogy kevés emberből is akad néhány, aki vásárol, akkor arányosan számítsd ki, hogy több ember esetén mekkora lenne a bevétel. Elégedett vagy az eredménnyel? Akkor vágj bele nagyban! Persze arra azért figyelj, hogy a “kicsiben” ne azt jelentse, hogy a szűk családodnak adsz el, mert anyuka-apuka-Pityu-Gizi-nagyi-Buksi kutya biztosan vásárol majd, de ebből nem lehet kiindulni. Lehetőleg ismeretlen emberekkel próbáld meg, ha ők is vásárolnak, akkor jó eséllyel működni fog az üzlet.
  • Ha már mindent elkövettél… Ha már hónapok, évek óta csinálod és még mindig nem tudsz megélni belőle, nem növekszik a vevők száma, vagy pláne ráfizetéses (!!!) az egész…. Ha már minden marketinggurunál jártál, az összes tudásanyagot megvetted, az összes konferencián ott csápolsz az első sorban és már mindenkit ismersz… És MÉGSEM megy az üzlet – akkor HAGYD ABBA. Divatos kifejezéssel élve: ENGEDD EL. Ne ölj bele több időt, pénzt, energiát, inkább kezdj bele valami másba!

Még egy gondolat a váltásról.

Sokszor láthatsz olyat, hogy egy vállalkozó foglalkozik “A” dologgal, ami úgy tűnik, hogy tök jól megy neki. Majd belekezd “B” dologba, és “A” dolgot abbahagyja. Akkor most mi van, becsődölt az “A” dolog?

Nem, nem feltétlenül. Csak hát az a helyzet, hogy egy fenékkel nem lehet több lovat megülni. És az ember inkább arra fordítja az energiáját, ami per pillanat jobban megy, vagy éppen jobban élvezi. Erre saját példát is tudok mondani, nem is egyet. Amikor vállalkozó lettem, először álláskeresőknek adtam tanácsokat. Aztán amikor jött a marketing, akkor ez félbeszakadt, egyszerűen nem maradt már időm rá. És igaz, ami igaz: a kisvállalkozók fizetőképesebbek, mint a munkanélküliek. 🙂 Vannak még terveim ezzel a dologgal kapcsolatban is, ha kicsit több időm lesz (haha…) meg is fogom ezeket valósítani. De mindig van egy fontossági sorrend.

A másik példa: eleinte kizárólag kisvállalkozóknak nyújtott marketingszolgáltatásokkal foglalkoztam, amelyek közül a legnépszerűbb egyértelműen a Facebook oldal kezelés lett. Aztán elkészítettem az első marketingtanfolyamot, és onnantól párhuzamosan foglalkoztam a kettővel. De ez hihetetlenül sok energiát követelt, így egy idő után döntenem kellett. Mivel a tanfolyamok készítése sokkal közelebb áll a szívemhez, ezért amellett tettem le a voksomat (még úgy is, hogy bizonytalanabb kenyeret jelentett, hiszen a Facebook oldal kezelés kicsit olyan volt, mint egy állás, ahol mindig lehet számítani a fizetésre), a szolgáltatások végzését minimálisra csökkentve.

Ez amúgy az egyik csodálatos dolog a vállalkozói létben, hogy bármilyen ötleted támad, pikk-pakk meg tudod valósítani, és ha az egyik dolgot már unod, akkor átnyergelhetsz valami teljesen másra. Érdekesebbre, izgalmasabbra, profitábilisabbra. Ha rám hallgatsz, fogadd meg az alábbiakat:

  • Ha valami nem működik, hagyd abba, és próbálkozz mással, ami sokkal jobban fog működni.
  • Mindig ötletelj, soha ne állj le vele. Sosem tudhatod, mikor támad egy olyan ötleted, ami teljesen más irányt szabhat az életednek, a vállalkozásodnak!
  • Mindig legyenek a tarsolyodban megvalósításra váró ötletek! De ne csak ott pihenjenek, hanem szépen sorban valósítsd is meg őket.

A következő bejegyzésben ezt a témát folytatjuk! Kérdezz nyugodtan kommentben!

Közgazdász, online marketing szakértő, a MarketingMánia és a Hurrá Vállalkozunk alapítója.

 

2 hozzászólás

  1. Major István szerint:

    Kedves Kati!
    Köszönöm a hírleveleket, nagyon érdekesek és hasznosak, lehet belőlük tanulni. Ami miatt most írok, szeretném felhívni a figyelmet, hogy egy vállalkozás indításához nem csak a marketing és adózási ismeretek, meg a jó a könyvelő a fontos, Hanem nagyon is tisztában kell lenni a munkavédelmi, tűzvédelmi, foglalkozás-egészségügyi és a környezetvédelmi előírásokkal is. Számos olyan törvényben, és jogszabályban rögzített kötelezettség van, amiről a vállalkozók többsége nem is tud. Aztán megy a fejvakargatás, ha váratlanul ellenőrzésre érkezik egy érintett Hatóság, és bírságol. Nemcsak a NAV tud lenni a mumus! Érdemes tájékozódni a fenti témákban is, és előre felkészülni az előírásokból. Ahogy mondani szokták, mindenkit hazavárnak, épen, egészségesen. De a “biztonságos munkavégzés” feltételeit meg kell teremteni, az csakúgy magától nem tud létezni, azért tenni kell!

    • Gömöry Kati szerint:

      Kedves István! Teljesen igazad van. Mi elsősorban az online vállalkozóknak adunk tanácsokat, és többek között ezért is jó online vállalkozni, mert ha nincs fizikai bolt, akkor ezek nagy részével szerencsére nincs is dolgunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.